Płatkarnia

Płatki śniadaniowe - definicja

Historia płatków

Płatki powstały w sposób zupełnie przypadkowy. W 1894 roku dr John Harvey Kellog gotował pszenicę dla swoich podopiecznych w sanatorium w Michigan. Niestety, ziarna rozgotowały się. Ograniczone możliwości finansowe, nie pozwoliły wyrzucić nieudanego dania. Po rozwałkowaniu, okazało się, że ciasto nie jest spójne, natomiast po osuszeniu nowy wynalazek okazał się całkiem smaczny. Kolejne eksperymenty dotyczyły już innych zbóż. W kolejnym roku rozpoczęto starania związane z opatentowaniem nowego produktu.

- produkt żywnościowy zbożowy, spożywany na śniadanie. Zwykle płatki spożywa się na zimno lub na gorąco z mlekiem albo z jogurtem. Szybkie do przygotowania, smaczne i sycące. Są doskonałą propozycją na danie pełne energii pochodzące z węglowodanów. Przypisuje się im korzystne działanie wynikające z zawartego w nich błonnika zbóż. Producenci często wzbogacają płatki śniadaniowe w witaminy. Płatki śniadaniowe dostarczają składników i witamin:

  • Węglowodany
  • Białko
  • Tłuszcze (witaminy A, D, E, K )
  • Błonnik
  • Witaminy i składniki mineralne (witamina C)
  • Witaminy grupy B (B1, B2, B6, B12, Kwas foliowy, Kwas Pantotenowy)
  • Witamina E
  • Wapń
  • Żelazo

Kaloryczność płatków zbożowych waha się w przedziale ok. 320- 390 kcal/ 100 g. Jednak wszelkie dodatki w postaci syropu glukozowego czy suszonych owoców podnoszą ową kaloryczność. Płatki z pełnego ziarna zbóż zachowują najwyższe wartości odżywcze i pomagają zapobiegać nowotworom, otyłości, cukrzycy, a także zachować zdrowe serce. Na dzień obecny w sprzedaży posiadamy kilka głównych rodzajów płatków.
 

W zależności od użytego surowca produkujemy płatki:

Płatki owsiane - wspomóż unormowanie poziomu cholesterolu

Owsianka zyskuje sobie coraz więcej zwolenników. Dlaczego tak jest? Zostało przeprowadzonych wiele badań związanych z owsem. Wynika z nich, że dzięki zawartości betaglukanów pomaga on w obniżeniu poziomu cholesterolu, usprawnia proces trawienia, ma również swój udział w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Płatki owsiane należą do produktów o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, a więc cukrów złożonych, a co za tym idzie stabilizują poziom cukru we krwi i mogą zapobiegać cukrzycy. Są źródłem żelaza, magnezu, cynku, potasu, fosforu, wapnia, witamin B1, B6, E, kwasu foliowego, a także pierwiastków śladowych- selenu, miedzi, manganu oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawartość wyżej wymienionych substancji odżywczych może warunkować zapobieganie chorobom serca oraz nadciśnieniu. Wykazano również działanie estrogenopodobne oraz przeciwutleniające, a dzięki zawartości substancji psychoaktywnych również przeciwdepresyjne oraz wspomagające leczenie uzależnień od nikotyny. 

W sprzedaży posiadamy 3 frakcje tych płatków: zwykłe, górskie i błyskawiczne. Najmniejszym stopniem przetworzenia charakteryzują się pierwsze z nich. Tylko płatki błyskawiczne są gotowe do spożycia bez gotowania. Możemy je spożywać z przeróżnymi dodatkami, od świeżych czy mrożonych owoców po orzechy ziemne czy inne bakalie. Dodatek miodu dodaje słodyczy. Płatki te można również wykorzystać jako dodatek do ciasta naleśnikowego czy placuszków owsianych.

Płatki jęczmienne - zapobiegaj zaparciom

Zawierają prawie 10 g błonnika pokarmowego na 100 g produktu, związane jest to z najwyższą ze wszystkich zbóż zawartością betaglukanów w jęczmieniu. Wiąże się z tym możliwy pozytywny wpływ na zapobieganie zaparciom, wzdęciom i niestrawności. Również zmniejsza ryzyko zawału serca oraz pomaga obniżać cholesterol. Betaglukany wykazują również działanie przeciwwirusowe, a co za tym idzie podnoszące odporność.  Płatki jęczmienne zawierają w swym składzie witaminy z grupy B, żelazo, magnez, wapń, cynk, potas, fosfor, miedź, chrom. Ten ostatni może stymulować produkcję insuliny we krwi, a zatem regulować poziom glukozy. Zawarte w nich przeciwutleniacze, w tym tokotrienole, kwercetyna selen i kwasy fenolowe pomagają zapobiegać nowotworom. Produkujemy płatki jęczmienne w dwóch frakcjach: zwykłe i błyskawiczne.

Płatki pszenne

Płatki pszenne posiadają wysoką zawartość błonnika pokarmowego. Spożywając odpowiednią jego ilość w diecie zapobiegniemy wielu chorobom cywilizacyjnym. Duża zawartość witamin z grupy B pozwoli na długo zachować nam „świeżość umysłu”, ponieważ witaminy te wzmacniają układ komórek nerwowych.

Płatki żytnie - aby zapobiec nowotworom

Są polecane w diecie odchudzającej- udowodniono, że lepiej sycą niż płatki z pszenicy. Regulują przemianę materii. Zawierają cały wachlarz składników mineralnych (żelazo, magnez, potas, wapń, a także sód, mangan, kobalt, miedź, cynk, chrom, fosfor, jod, fluor, bor) oraz witamin z grupy B (B1, B2, B6, PP, inozytolu, kwasu pantotenowego oraz foliowego) i witaminy E. Dzięki zawartości lignanów są czynnikiem zapobiegającym chorobom układu sercowo- naczyniowego, a także nowotworów piersi, prostaty, okrężnicy oraz kamicy żółciowej.

Płatki ryżowe

Polecane są osobom z dolegliwościami układu pokarmowego, gdyż są lekkostrawne. Poza tym nie zawierają glutenu, w związku z czym są łatwo przyswajalne przez chorych na celiakię.


LOGISTYKA waga na warstwie palety szt. ilość warstw na palecie waga palety kg
Płatki owsiane zwykłe 20 kg 3 worki 10 600 kg
Płatki owsiane górskie i błyskawiczne 25 kg 3 worki 8 600 kg
Płatki pszenne i żytnie 25 kg 3 worki 8 600 kg
Otręby owsiane 25 kg 3 worki 8 600 kg
Płatki są pakowane w worki papierowe. Istnieje możliwość pakowania w 40 kg worki polipropylenowe a także worki typu big-bag 600 – 800 kg